====== Semestrální úlohy 2011 ====== ===== Pravidla ===== - Týmy tvoří max. 4 členové, doporučený počet je uveden v závorce za názvem tématu. - Každé téma může být zadáno víckrát - Ke každému tématu bude k dispozici podpora pro komunikaci - mailinglist - Každý tým bude mít k dispozici nástroj pro organizaci a plánovaní projektu TRAC s webovou wiki stránkou pro prezentaci mezivýsledků - Každý tým zodpovídá za projekt jako celek (splnění jednotlivých fází projektu (kontrolní body), prezentace na konci a odevzdání), ale přesto každý tým vyhodnotí výkony jednotlivých členů, které se projeví v jejich celkovém hodnocení - Každý tým v průběhu semestru bude hodnocen průběžně (2x kontrolní bod) a dále za prezentování projektu ve 13. nebo 14. týdnu a za vlastní práci po odevzdání projektu. - Kontrolní bod spočívá v revizi stavu projektu k danému datu v harmonogramu semestru. Každý tým k tomuto datu uloží na přidělenou wiki stránku projektu (viz výše) text odpovídající dané fázi prací: * 7. týden rešerše k problému * 10. týden návrh řešení * 13. týden stav realizace - Texty se vkládají přímo do wiki stránky jako kapitoly (nikoliv odkazy na PDF a pod). - Popis a struktura odevzdávaného projektu je popsána na [[y39mm1#kriteria_pro_hodnoceni_uloh|hlavní stránce]] - Semestrální projekty se odevzdávají po předchozí kontrole závěrečné zprávy a po převzetí projektu cvičícím a absolvování prezentace vzniká nárok na zápočet ===== Témata úloh ===== ==== 1 - Světelné a zvukové demo (4) ==== Prostudujte dostupné technologie pro ovládání světel a zvukového systému. Dále vypracujte rešerši o programovacích knihovnách umožňujících tvorbu aplikací pracujících se zvukovými podsystémy počítače. Navrhněte a implementujte aplikaci, která umožní kombinovanou produkci zvuků synchronizovanou se světly (případne videoprojekcemi) na základě textového popisu a vstupních multimediálních dat. ==== 2 - Multimediální hra (2) ==== Prostudujte strukturu několika počítačových her (RPG games) a navrhněte aplikaci na jejímž vstupu je scénář a multimediální prvky (videa, obrázky, texty a zvuky) a která bude fungovat jako multimediální hra. Aplikaci realizujte a demonstrujte na hře tématicky zasazené do historie českých zemí (tj. odpovídající faktům). ==== 3 - Mapování obrazu na budovy (2) ==== Navrhněte aplikaci na jejímž vstupu je fotografie podkladového reliéfu (fasáda domu, obecný reálný objekt) a dále videa, zvuky a obrázky. Aplikace umožní uživateli nakonfigurovat mapování vstupních obrazových materiálů na plochy podkladového materiálu tak, aby vznikla kompozice, kterou bude možné pomocí projektoru promítat na zvolený podkladový reliéf. ==== 4 - Body Mapping (2) ==== Prostudujte API pro tracker Kinect a implementujt aplikaci která s využitím bodových mračen identifikuje postavu na pozadí a namapuje na ní vstupní obrázek nebo video. ==== 5 - AE plugin pro autostereoskopický display (2) ==== Prostudujte způsoby podpory tvorby stereoskopického videa v prostředí Adobe AfterEffects a naimplementujte plugin umožňující vytvářet obsah pro autostereoskopický display. ==== 6 - Virtuální prostředí pro Media archiv v CAVE (4) ==== Prostudujte API pro implementování aplikací pro zařízení CAVE a realizujte aplikaci, která bude přistupovat k multimediálnímu archivu na úložisti a bude tento archiv vizualizovat v podobě virtuálního archivu setaveného z chodeb a regálů s uloženými videi, obrázky a zvuky, které bude na místě možné přehrávat. ==== 7 - Media archiv nad webGL (2) ==== Prostudujte rozrhaní pro nástroj WebGL a naimplementujte audio-vizuální grafické rozhraní pro multimediální archiv obsahující: * fotografie nebo * videa nebo * zvuky ==== 8 - Crossfade editor (3) ==== Nastudujte rozhraní některé ze zvukových knihoven a naimplementujte aplikaci umožňující definovat v čase přechody mezi několika zvukovými kanály (tzv. crossfades) pro reproduktory rozmístěné v prostoru. Aplikace bude mít na vstupu množství zvukových souborů, které budou pomocí konfigurátoru přiřazeny jednotlivým kanálům a v daném čase s těmito zvuky provede požadovaný crossfade. Umožněte aby časování bylo možné provádět na základě vstupních MIDI signálů. Použití aplikace má dvě varianty dávkový v němž jsou vektory definující směr efektu dány předem a real-time kdy je možné tyto vektory předefinovat za běhu aplikace. Jednotlivé zvuky pak mohou reprezentovat pohybující se objekty (kroky, letící letadlo, jedoucí auto apod.) a definované vektory pak určují, ze kterého kanálu do kterého se má daný zvuk efektem crossfade přenášet. ==== 9 - QR Code - mobilní aplikace (2) ==== Prostudujte možnosti použití dekoderu QR kódu na mobilním telefonu a naimplementujte aplikaci, která na základě dekódování QR kódu z fotografie pořízené stejným zařízením stáhne zvukový soubor a přehraje ho. ==== 10 - Sonifikace logu (2) ==== Seznamte se se základními metodami sonifikace, tj. "zvukové vizualizace" dat. Realizujte program, který bude umožňovat sonifikaci aktivity webového serveru. Taková sonifikace by měla umožnit správci serveru monitorovat aktivitu svého serveru v reálném čase. ==== 11 - virtuální theremin (kinect) (2) ==== Theremin je "bezkontaktní" elektrofonický hudební nástroj, na který se hraje změnou polohy a vzdálenosti rukou. Realizujte program, který bude mapovat polohu rukou na výstupní zvukový signál. Příklad takového mapování: Výška, do jaké uživatel zvedá levou ruku, určuje hlasitost tónu, výška pravé ruky určuje výšku tónu. Využijte zařízení Kinect. Realizujte několik takových mapování. Inspirujte se semestrálkami z minulého roku a realizujte jiné mapování gest na zvuk. ==== 12 - Porovnávání MP3 záznamů (1) ==== Prostudujte problematiku porovnávání signálu. Realizujte program, který pro dva vstupní zvukové záznamy sdělí uživateli dle nějaké metriky, jak jsou tyto signály daleko od sebe. Uvažujte formáty MP3 a WAV/PCM.