Obsah

Kalibrace stereoskopické kamery

Zadání

Vytvořte cca 60 sekund dlouhý klip využívající stereoskopické video, kompozici reálné scény točené na greenscreenu a modelované scény. Pro účely kalibrace kamerového setupu navrhněte a vytvořte aplikaci, která umožní nastavení kamer přímo podle reálně zabírané scény.

členové: Jan Zimandl, Martin Zrcek

Rešerše - první kontrola

Možné problémy

Známé problémy

Upřesnění termínů

Výpočet vzdálenosti kamer od plátna, FOW kamer a potřebný ořez při rovnoběžných kamerách a zadaném divákovi

Nalezli jsme program Stereobrain, který slouží ke stejnému účelu, jako bude ten náš:

http://www.inition.co.uk/inition/dispatcher.php?action=get&model=products&URL_=product_stereovis_inition_stereobrain&SubCatID_=81&tab=blurb

Program pro výpočet hodnot

Program, který vytvoříme, bude podle zadaných hodnot generovat omezení jiných hodnot.

Například při zadání:

vrátí aplikace omezení jak daleko může divák sedět od plátna nebo obrazovky

Vše je založeno na omezení divergentní paralaxy, která se v reálném světě nevyskytuje, ale mozek ji dokáže zpracovat za předpokladu, že optické osy očí svírají úhel menší než 1,5 stupně.

Jako nástin řešení jsme vypracovali provizorní verzi výpočtu omezení v XLS tabulce.

Kalibrace obrazů z kamer

Aby byl Stereoskopický vjem co nejlepší, musí mít obrazy, které jsou před kamerami ve vzdálenosti nulového bodu, nulovou paralaxu, všechny objekty blíže mají pak pozitivní paralaxu a dále od kamery negativní.

Nulové paralaxy lze dosáhnout několika způsoby

  1. oříznutí záběrů paralelních kamer - kamery jsou namířeny paralelně a pravý okraj pravého záběru a levý okraj levého se odříznou Ořez obrazů paralelních kamer
  2. konvergentní kamery - natočení kamer do jednoho nulového bodu Konvergentní kamery
  3. paralelní kamery s posunem - v kameře se posune čip nebo čočka tak, že virtuální plátna obou kamer jsou ve vzdálenosti nulového bodu totožné. Paralelní kamery s posunem čočky

V prvním případě ztrácíme část obrazové informace a mění se také ohnisková vzdálenost obrazu kvůli oříznutí.

V dalších případech již obrazovou informaci neztrácíme, ale v případě konvergence kamer nastává problém zvaný Keystoning, kdy jsou virtuální plátna vůči sobě natočeny a obrazy objektů na okrajích nemají stejnou velikost pro obě oči. Dochází tak ještě k vertikální paralaxe, kterou mozek zpracuje jen s obtížemi

V obou posledních případech musí být kamery buď natočeny nebo jim musí být posunuty čočky tak, aby se obrazy předmětu, který je v místech, kde je nulový bod, přesně překrývaly. V programu tedy budou záběry z obou kamer a v každém bude uprostřed křížek. Kalibrační tyč se umístí do vzdálenosti nulového bodu, který je nastaven v aplikaci. S kamerami se bude manipulovat tak dlouho, dokud obrazy kalibrační tyče nebudou splývat se středovým křížkem. Kalibrační tyč musí být také umístěna na ose stereokamer, která prochází mezi oběma kamerami.

Zdroje