Tato stránka je oficiálním zdrojem informací pro studenty předmětu B4M39MMA oboru Počítačová grafika magisterského programu Otevřená informatika na Fakultě elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze. Předmět je zajišťován Katedrou počítačové grafiky a interakce (K13139). Praktickou část předmětu zajišťuje Institut intermédií (IIM) při FEL ČVUT v Praze.
Přednáška: | čtvrtek 12.45 | T2:C3-51 |
Seminář: | čtvrtek 14.30 | T2:H1-24c, dveře H1-25 (IIM) |
Přednášející: | Ing. Roman Berka, Ph.D. - berka [at] fel.cvut.cz | Ing. Adam Sporka, Ph.D. - sporkaa [at] fel.cvut.cz |
Konzultanti: | Ing. Zdeněk Trávníček - travnicek [at] iim [dot] cz - IIM | Ing. Jakub Hybler - hybler [at] iim [dot] cz - IIM |
Rozsah: | 2p | 2s |
Rozvrh: | B4M39MMA |
Předmět je zaměřen na výklad metod používaných v oblasti počítačové animace. Studenti získají přehled o algoritmech a metodách reprezentace typických problémů v oblasti počítačové animace (inverzní kinematika, animace lidské postavy, dynamika aj.) Část předmětu je též zaměřena na principy kreativních postupů při vytváření zvuku a videa jako součásti audio-vizuálních projektů. V předmětu zazní i několik přednášek popisujících vybrané problémy z oblasti technologií pro filmovou produkci (MOCAP, Stereoskopický obraz, aj.).
Cílem předmětu je poskytnout informace o metodách řešení typických problémů v projektech z oblasti počítačové animace, virtuální reality a filmové produkce. Snahou je ukázat teoretický základ metod používaných v těchto oblastech a umožnit studentům, aby si tyto probrané techniky mohli sami vyzkoušet v rámci semestrálních projektů.
V průběhu semestru studenti navštěvují přednášky a semináře. Kromě toho pracují na zadaných tématech a vypracovávají semestrální úlohy v podobě implementace řešeného problému doprovázené dokumentací v určeném formátu a podpořené osobní prezentací před ostatními studenty.
V době cvičení jsou se studenty organizovány konzultace formou seminářů, dílen a společného brain-stormingu s cílem uchopit řešení úloh jako komponenty jednoho projektu. Výsledná prezentace úloh by pak měla mít formu jedné ucelené kompozice, kde výstupy z jednotlivých úloh spolupracují a doplňují se. Tento způsob práce podporuje vzájemnou komunikaci a smysl pro týmovou spolupráci, současně umožňuje studentům sledovat práci ostatních na jejich úlohách a prakticky si vyzkoušet i další postupy než jen ty, které potřebují pro řešení své úlohy.
Semináře a konzultace budou probíhat v laboratoři Institutu intermédií, kde se studenti budou moci setkat s profesionálním vybavením používaným v oboru.
Schopnost programovat v jazyce C++.
Pořadí | Téma | Odkaz | Přednášející |
---|---|---|---|
1 | Produkční řetězec a techniky kompozice videa | Roman Berka | |
2 | Systémy pro zachytávání pohybu MOCAP | Roman Berka | |
3 | Inverzní kinematika | Roman Berka | |
4 | Dynamika, částicové systémy | Roman Berka | |
5 | Fluidní dynamika v počítačové animaci | Roman Berka | |
6 | Modelování a animace lidské tváře | Roman Berka | |
7 | Modelování šatů | Roman Berka | |
8 | Animace davu | Roman Berka | |
9 | Prostředky pro popis scény a pohybu, prostředí pro animaci a interakci. Archivace multimediálního obsahu | Roman Berka | |
10 | Fyzikální základy akustiky | Adam Sporka | |
11 | Principy zpracování zvukového signálu | Adam Sporka | |
12 | Tvorba a editace elektronické hudby | Adam Sporka | |
13 | Technologie osvětlování | Roman Berka | |
14 | Stereoskopické zobrazování | Roman Berka |
Cvičení budou vedena jako konzultace k realizaci semestrálních projektů a k seznámení se s technickými prostředky použitelnými pro multimediální prezentaci výsledků projektů.
1 | Seznámení s předmětem, zadávání semestrálních projektů. |
2 | Seminář k realizaci semestrálních úloh. |
3 | Projekční technika. |
4 | Návrh konceptu společné kompozice. |
5 | Experimentální ověřování konceptu. |
6 | Experimentální ověřování konceptu. |
7 | Samostatná práce/ pořizování dat. |
8 | Zvuková technika. |
9 | Návrh zvukové kompozice. |
10 | Realizace zvukové části kompozice. |
11 | Testování zvukové části kompozice. |
12 | Kompletace kompozice obrazové a zvukové části prezentace. |
13 | Kompletace finální podoby prezentace. |
14 | Prezentace semestrálních úloh. |
Podmínkou k získání zápočtu je odevzdání semestrální práce a její prezentace na konci semestru. Zkouška je povinná.
Celkem může student získat během semestru 100 bodů a z toho:
Klasifikace je pak dána tabulkou:
90-100 | A výborně |
80-89 | B velmi dobře |
70-79 | C dobře |
60-69 | D uspokojivě |
50-59 | E dostatečně |
0-49 nebo nesplnění podmínek k zápočtu | F nedostatečně |
Okruhy otázek ke zkoušce okruhy.pdf
Název | Popis | Řešitel úlohy | Hodnocení | |
---|---|---|---|---|
1 | Research of simulation toolkits | Make a research of programming libraries which compute dynamic simulations, particle systems, IK solvers, fluid dynamics solvers, simulations of cloth and hair etc. (possible examples: https://www.roboticslibrary.org, https://dartsim.github.io or https://vtk.org). Using a selected tool then implement application which demonstrates its usage and which simulate behavior of a selected object. The simulation should be then extended by sound. | - | - |
2 | Unreal Plugin Tutorial | Study the API of Unreal Engine environment and try to design plugin as example of network communication, media streaming outside or inside the VR environment. Implement a selected tool as a plugin for unreal environment and document it as tutorial. | - | - |