ObsahMoCap pluginRealizační tým: Pavel Sedlák, Kryštof Valenta Zadání projektu – plugin MoCap
Plán realizace
Zdroje informacíPIPELINE PDFDokument piperine.pdf obsahuje kompetní postup, jak nasnímat mocap data (postavu) se systémem v IIM až po dostání dat do 3DS Maxe. Je důležité aby jste alespoň orientačně znali proces, který je i před prací s Motion Builderem. HELP Motion builderDalší velmi užitečnou literaturou pro vás bude nápověda Motion Builderu (V motion builderu v menu Help → Motion Builder help), kde doporučuji pročíst si stromy:
PythonDalší pro vás asi důležitou literaturou bude dokumentace k sdk přes Python. V motion builder v menu Help → Python Scripting Help Pokud by jste se rozhodli, že python není ideální jazyk, můžete pagin klidně udělat v C++ pomocí Open Reality SDK. Dokumentace je opět v menu Help. ==== Aplikace motion builder ==== Tak a ještě kde vůbec můžete stáhnout Motion Builder a případně i 3DS Max, který vám bude v mnohém užitečný. Nejlepší bude, když se zaregistrujete se školním emailem na: Kde si pak poslední verzi Motion Builderu můžete stáhnout a nainstalovat s licencí pro nekomerční použití na 3 roky. Návrh řešeníNejprve bude třeba prostudovat možnosti Python editoru v Motion builderu. Lépe řečeno půjde o to zjistit, ke všemu budeme mít přístup přes funkce tohoto programovacího jazyka a s čím vším budeme schopni ve scéně manipulovat. Prvním verze pluginu pouze načte prvotní testovací data od Michala a natvrdo podle mapy přiřadí jednotlivé markery částem actora. Takovéto přiřazení však způsobí oddělování částí těla actora a trhané pohybz, neboť se actor s optickými daty vhodně nespojí. Bude tedy potřeba před spojením ještě actora vhodně posunout a nastavit jednotlivé končetiny tak, aby pokud možno splýval s T-pozicí na počátku MOCAP dat. Prezentace výsledkůNejrve jsme se věnovali zkoumání prostředí Motion Builderu a ručnímu zpracování dat. Pak přišel na řadu postupný vývoj pluginu resp. Python skriptu. Načtení MOCAP dat a vytvoření actoraOd Michala Červenky jsme dostali vzčištěná data, stačí je tedy nahrád do motion builderu, v tomto případě jako optická data. Dalším krokem je vložení actora. Spojení s actoremSpojení s modelemPřed exportováním animace z MOCAP je třeba ještě přiřadit grafický model s kostrou, který se bude podle animačních dat pohybovat. Jednoduchá verze pluginuJde o neobecnou verzi. Je šitá na míru jedněm konkrétním datům. Mapa markerů bude někdy v budoucnu v XML souboru vedle, aby šla lehce měnit podle potřeby. Dále bude potřeba zobecnit posuny a rotace actora ve scéně, aby lépe seděla na MOCAP data. Zdrojový kód: marker.zip Plugin v 3.0Podařilo se nám sehnat nějaká další testovací data od Michala. Na internetu jdou C3D MOCAP data sehnat také. Například na serveru http://mocapdata.com/ kde po registraci lze s určitou licencí stahnout s denním limitem kvalitní data. Kvalitní jsou proto, že obsahují větší množství markerů, což je pro zpětnou iterpretaci pohybu osoby velmi žádoucí. Měli bychom podotknout, že nejde vesměs o plugin, ale spíše o skript. Python je skriptovací jazyk. Tato nová verze uchovává mapu přiřazení markerů v externím XML souboru, který je skriptem načten. Dále pak lépe vkládá actora do scény a umožní uživateli manuální korekci před finálním spojením marker-setu s actorem. Po importování dat do scény je nutné posunout animaci markerů do času, kdy je snímaná osoba v základní-T pozici. Archiv s novou verzí obsahuje jak samotný skript, tak potřebný modul pro načtení XML souboru. V neposlední řadě je přiložen návod k použití. Dále jsou další obrázky zachycující použití skriptu, ale jelikož vypadají podobně jako ty předešlé, dovolili jsme si nahrát také video. Archiv obsahuje také C3D MOCAP data použité ve videu. Na ně je také nastavena mapa přiřazení v souboru „map.xml“ Popis skriptu po krocich
Zdrojový kód: mocaptoactor.zip Seznam zdrojůWebové portály:http://www.3dgrafika.cz/index.php?id=1073&search=animov%C3%A1n%C3%AD http://www.spafi.org/index.php?option=com_content&task=view&id=646&Itemid=1 Knihy:Midori Kitagawa, Brian Windsor: MoCap for Artists: Workflow and Techniques for Motion Capture, ISBN-13: 978-0-240-81000-3 Jedna bakalářská práce vhodně popisující problematicu MOCAP: pospiji9_2010bach.pdf Zdrojový kód pluginu atd.:Plugin verze 1.0:marker.zip Plugin verze 3.0:mocaptoactor.zip Testovací data:trial008.zip - prvotní od Michala |